Is het mogelijk om grond van een woning te splitsen en er een tweede woning te plaatsen?

Het gaat om een vrijstaande woning. De eigenaar heeft de woning en de grond volledig afbetaald. Nu is die eigenaar overleden. Er zijn twee kinderen en die willen de grond splitsen en daar een tweede woning bouwen. Mag dat? En wat moet je daarvoor doen?

2 weken geleden
tinus1969
2 weken geleden
Contact zoeken met de gemeente, kijken wat bestemmingsplan zegt en of een bouwvergunning mogelijk is. Er zal waarschijnlijk ook een nieuw adres moeten komen.
Inekez1
2 weken geleden
Het is per locatie verschillend of dat wel of niet mag. En wat nu niet mag, mag misschien in de toekomst wel. Vijf jaar geleden was het in mijn gemeente onmogelijk om een woning in het buitengebied te splitsen in 2 zelfstandige woningen. Vorig jaar is beleid veranderd en nu mag het wel. Ondertussen is zelfs sprake van een mogelijke subsidie om dergelijke splitsingen te stimuleren. Stap 1 is in elk geval om in overleg te gaan met de gemeente waar die woning staat. Ook als het mogelijk is om 2 woningen op het perceel te zetten, wil dat nog niet zeggen dat het ook is toegestaan om de verdeling zo te maken als die kinderen voor ogen hebben. Vaak is het bijvoorbeeld wel mogelijk om 2 woningen naast elkaar te maken, maar niet achter elkaar. Als het om een smal en diep perceel gaat, lukt dat dus niet. Wat er kan en mag is dus soms per geval verschillend.
HeerVoldemort
2 weken geleden
In de afgelopen jaren zijn er in die straat best veel woningen bij gezet. De woning waar het om gaat is nummer 65 en tussen 65 en 67 zitten inmiddels al 65BA, 65B & 65C.
Inekez1
2 weken geleden
Dan nog hangt het van de situatie ter plekke af wat er mag en kan. En onder welke voorwaarden. Ook als er toestemming is voor een tweede woning en splitsing van de kavel, kunnen er nog allerlei problemen opduiken voordat er daadwerkelijk gebouwd kan gaan worden. Neem contact op met de gemeente, leg de plannen voor, vraag wat er wel en niet mogelijk is en ga dan pas verder met volgende stappen. Welke stappen dat allemaal zijn hangt af van de locatie en van de plannen.

Geef als eerste antwoord